[Téma dne] Vánoce jsou na spadnutí

Zdravím všechny eshopáře! Tak co, máte už v plném proudu přípravu na Vánoce? Letní sezónní eshopy se pomalu ukládají ke spánku, ale všem ostatním se blíží každoroční žně. V loňském roce prý Češi jenom v období Vánoc utratili na českých eshopech asi 21 miliard korun. Letos by to podle analytiků mohlo vzhledem k celoročně vyšším prodejům být až o 25 procent víc.

Eshopové Vánoce nanečisto – Den dopravy zdarma

Velký nával ze strany eshopů bude letos asi opět i na akci Den dopravy zdarma, která měla minulý rok docela úspěch – zúčastněné eshopy (necelá tisícovka) měly oproti týdnu před akcí průměrně o 367 procent víc objednávek, takže dost dobrý zatěžkávací test před vánočním náporem. Letos by se Den dopravy zdarma měl snad odehrávat někdy v druhé polovině listopadu.

Co jsem koukal, tak hlavní české eshopy, jako Mall.cz se na Vánoce připravují docela mohutně, protože nejen že chtějí zvládnout vyšší nápor zákazníků, ale zároveň oproti loňsku dodat mnohem víc zboží před Štědrým dnem. Náročný, ale chytrý krok, protože lidí, kteří kupují dárky až na poslední chvíli, je mraky. Kde půjde objednat třeba ještě 22. a dostat zboží tak akorát pod stromeček, tam se davy těchto lidí doslova pohrnou.

Dopravní společnosti zatím tvrdí, že letos zvládnou dodat všechny objednávky, které budou provedeny ještě 19. prosince (pokud nedorazí sněhová kalamita). Ostatní mohou také využít osobní odběr, který by měl bez problémů fungovat až do 23.12.

A co vy, eshopáři? Stanovujete prodejní cíle, plníte sklady, připravujete marketingový útok na zákazníky, pilujete dopravu? Nejsem sice jedním z vás, ale dokážu si představit, že jak se blíží listopad a vánoční atmosféra, stoupá i adrenalin v krvi každého vášnivého obchodníka :).

Nové trendy na scéně – nezapomeňte se přizpůsobit

Letos to vypadá, že by až 10 procent všech tržeb z eshopů mohly zajistit nákupy zboží skrz chytré telefony, takže není na škodu přesvědčit se, že vaše eshopy jsou funkční a použitelné i skrz tato zařízení. Dalším vánočním trendem, tentokrát však ze strany samotných obchodníků, je snaha o zjednodušení grafiky, přístupu i všeho ostatního okolo svých internetových obchodů.

Průzkumy totiž ukazují, že vánoční shon a stres má vliv i na výběr dárků online. Pokud z nějakého důvodu návštěvník nedokáže rychle najít konkrétní zboží, nebo sortiment, který hledá, často z eshopu velmi rychle mizí ke konkurenci.

Úspěšné prodeje přeje Tomáš Durčák