[Téma dne] Tak jsme viděli, co dokáže eshop

Alibaba_Chinese_logo

Nebudu lhát, docela jsem koukal. Ale abych se přiznal, koukal jsem už asi v polovině dubna letošního roku. Že rok 2014 bude pro eshopy velký, to už se mnoha lidem zdálo v lednu. Čínský regulační úřad totiž zrušil po 1 roce trvání svou vyhlášku, která zakazovala čínským firmám vstup na burzu. A ty se houfně rozhodly vydat na Wall Street.

V čele této skupiny stála minimálně trojice eshopů, od kterých se očekávaly velmi úspěšné výsledky a miliardy dolarů zisku z prodeje akcií. První náznaky toho, co by mohlo nastat na podzim, jsme viděli už v květnu. Na Wall Street se dostal čínský eshop Jumei, který má na čínském trhu s kosmetikou podíl 22,1 procenta. Eshop vydal 11,14 milionu akcií, které mu vynesly 245,1 milionu dolarů (necelých 5 miliard Kč).

Jen o dva dny později jej následovala taková čínská obdoba Amazonu – JD.com. Tady jsme poprvé viděli, že zájem investorů o čínské eshopy se razantně zvyšuje. Eshop plánoval svou vstupní cenu na 16 – 18 dolarů za akcii. Už od samého začátku se však akcie prodávaly za 19 dolarů/kus, protože zájem byl příliš velký. Nakonec bylo jen během prvního dne prodáno 93,7 milionu akcií.

Král všech eshopů – Alibaba

Všechno moc pěkné čísla, ale ve srovnání s tím, co přinesl konec tohoto týdne, je to v podstatě nic. Na burzu totiž vstoupil čínský eshop Alibaba, jehož čísla jsou neuvěřitelná. Tenhle eshop se vyvezl na výsluní společně s raketovým růstem čínské ekonomiky a konzumní společnosti. Byl založen v roce 1999 a jeho zakladatel Jack Ma je dnes nejbohatším Číňanem s odhadovaným jměním 26,5 miliardy dolarů (více než 620 miliard korun). V roce 1999, když začínal, měl 60 tisíc dolarů (1,2 milionu korun).

Pamatuji si na začátek roku. Už tehdy 70 procent všech eshopových nákupů v Číně obsluhovala právě Alibaba. Dnes je to 80 procent. Od ledna do března 2014 stouply prodeje už tak mohutné Alibaby o dalších 66 procent, obrat byl v roce 2013 7,5 miliardy dolarů (150 miliard korun), což představovalo oproti roku 2012 růst o 83 procent. Při pohledu na čínský trh se vážně zdá, že tam není z pohledu eshopu nic nemožné.

Tento pátek Alibaba přepsala historii, když během prvního dne na burze prodala akcie v hodnotě 21,8 miliardy dolarů (420 miliard korun). Dosud držela prvenství sociální síť Facebook s 16 miliardami dolarů. Tržní hodnota společnosti doslova katapultovala na 231 miliard korun, takže je aktuálně hodnotnější, než Amazon a EBay dohromady.

Neskutečná celosvětová poptávka po akciích tohoto čínského giganta znamenala, že jedna akcie se v první den na burze prodávala za 68 dolarů (cca 1400 Kč). Na konci prvního dne už byla cena o více než 38 procent větší s maximem nedaleko 94 dolarů (cca 1900 Kč) za akcii.

A hádejte, k čemu chce Alibaba svůj zisk z prodeje akcií využít … ano, expanze do USA a Evropy.

Mějte skvělý den! Tomáš Durčák