Proč u nás nefunguje Twitter?

Logo_twitter_wordmark_1000

Používáte pro svůj marketing Facebook? A co třeba YouTube, nebo LinkedIn? Daří se vám na těchto platformách? Máte účet i na Twitteru? Jak se daří tam? Je opravdu těžké najít u nás někoho, pro koho je Twitter úžasným marketingovým nástrojem, který používá dokonce raději než třeba Facebook. Takových jedinců je totiž opravdu jen pár.

Když si pořádně prohlédnete tuzemskou twitterovou komunitu, zjistíte, že se točí zejména okolo sportovců, politiků a novinářů. Je to přirozené, protože Twitter je jako stvořený k rychlému šíření důležitých a zajímavých informací. Může však být i účinným marketingovým nástrojem. Z byznysu stojí určitě za zmínku český startup Socialbakers, jenže ten zdaleka necílí jen na tuzemsko, ba ani netweetuje v češtině.

Stejný případ je i největší český twitterový účet fotbalového brankáře Petra Čecha, který má více než 1,1 milionu sledujících. Češtinu budete hledat jen těžko a právem – mnohonásobně větší odezvu a aktivitu stoprocentně předvádějí jeho zahraniční fanoušci, kteří Twitter používají víc, než jejich čeští kolegové.

Problém? Pochopení Twitteru

Kde je zakopaný pes? Hned na několika místech, určitě nejde o jeden hlavní problém, který Twitter v Česku brzdí. Prvním úskalím je průměrné povědomí českých uživatelů o tom, co všechno Twitter umí, dokáže a dovede. Málokdo třeba ví, že i Twitter už dnes umí měřit dosah nebo vkládat videa.

Výsledkem pak je obrázek lidí, kteří mají Facebook i Twitter a na obě platformy vkládají identický obsah, byť jsou obě diametrálně odlišné. Zatímco Facebook lze do jisté míry používat jako takové menší fórum, kde mohou uživatelé diskutovat v komentářích, zanechávat příspěvky atp., Twitter je mnohem dynamičtější a jasně zde převládá komunikace v reálném čase.

Jen málokdo bude mít chuť odpovídat a retweetovat několik dní starý tweet, protože v tu chvíli už existuje čerstvá porce informací, která je hodnotnější. Už jen z tohoto poznatku je jasné, že na Twitter nelze vkládat identický obsah, jako na Facebook a čekat stejnou, nebo podobnou odezvu.

Druhým problémem, který může být potenciálně pro podnikatele nepříznivým, je věková skladba českých uživatelů. Agentura Median, která sleduje skladbu lidí, kteří v Česku navštěvují velké sociální sítě, nedávno přinesla data z druhého a třetího kvartálu loňského roku.

Nevhodná uživatelská základna

Kromě očekávaných výsledků (nejnavštěvovanější sítí je Facebook – 3,3 miliony uživatelů týdně a YouTube – 2,5 milionu uživatelů týdně) vyšla najevo poměrně zajímavá skutečnost o českém Twitteru, který podle všeho téměř z 40% tvoří uživatelé ve věku 12 až 19 let.

Tím se Twitter podstatně liší například od Facebooku nebo Google+, kde polovinu všech uživatelů tvoří více méně vyrovnaně věkové kategorie 20-29 a 30-39 let. Na LinkedIn převládá s 37 procenty mladší generace 20-29 let. Twitter je tak v tuzemsku jedinou sociální sítí, kde výrazně dominují teenageři.

A jak známo, od těch nelze očekávat, že budou z kapesného a brigád jakkoliv významně utrácet a tím i podporovat něčí byznys. Určitě by ale nebylo moudré považovat Twitter v Česku za mrtvý. Spíš naopak – potřebuje zřejmě víc času, aby se na něm naučili operovat i ti, kteří se jeho prostřednictvím snaží něco prodat (kdo chce vidět úspěšný příklad, může se podívat na twitterový účet Romana Vaňka, který jeho prostřednictvím tlačí prodej svých knih).