[Téma dne] Poctivé/nepoctivé eshopy

Česká republika je zemí eshopům zaslíbenou. Provozovatelé je umí, lidé je zbožňují a všichni jsou spokojeni. Docela mě ale zarazila zpráva ČOI, která provedla mezi dubnem a červnem (2 čtvrtletí) kontrolu u 219 internetových obchodů. Celých 80 procent z nich mělo nějakou formu nedostatku a padlo celkem 163 pokut za skoro 1,19 milionu korun.

V prvním čtvrtletí byly nedostatky prý sice „jen“ u tří čtvrtin kontrolovaných eshopů, ale zato padly pokuty ve výši 1,2 milionu korun. Co je jednoznačně prohřeškem číslo 1? Nekalé obchodní praktiky – jednoduše je zneužíváno to, že zákazník musí uvěřit popisu a fotografiím, které mu poskytnete, což je samozřejmě velmi jednoduše zneužitelné.

Až polovina z těch 163 pokut prý padla právě za nekalé obchodní praktiky, tedy za zavádějící, nepřesné, nebo dokonce lživé informace o produktu, ale také nedostatečné nebo lživé obchodní podmínky (ty jak jsem vysledoval mnoho nízkonákladových eshopů jednoduše zkopíruje od konkurence, aniž by se o ně nějak blíže zajímali).

Když někdo na Aukru vyhraje vázu a ta mu pak přijde na padrť, pak ten konflikt chápu a je jich určitě hromada. Že ale bude tolik problémů i s eshopy, to mě vážně překvapilo. Takové ČOI navíc s eshopem není kam uniknout, vše je veřejně přístupné, takže mít v takových základních věcech pořádek bych považoval za samozřejmost.

Při takto masivním množství klamavých, nebo lživých eshopů mi skoro přijde, že mít eshop v pořádku a bez skrytých kliček, je v podstatě samo o sobě silnou marketingovou zbraní, co myslíte?

Tomáš Durčák