[Téma dne] Novinky na Facebooku pro rok 2015

https://c2.staticflickr.com/4/3258/3166752068_60e592f6b7.jpg

Plány Facebooku na letošní rok by se daly jednoduše shrnout jako pokračující snaha donutit všechny, kdo modrobílou sociální síť používají pro účely byznysu, aby do reklamy dali zase víc peněz. Další snížení zásahu publika vašimi příspěvky bylo již dopředu avizováno a cílí na ty, kteří si ještě zatím reklamu neplatí.

Kdo viděl film Social Network o vzniku Facebooku, určitě si vzpomene na scénu, kde Mark Zuckerberg odmítá pustit na svou sociální síť reklamy, protože ještě přesně neví, do jak velkých rozměrů může Facebook vyrůst. Dnes už má jistotou v tom, že je neohroženým vládcem online sociálního života, a tak může svou pozornost plně přesunout na reklamy.

Dobrosrdečný Facebook chce údajně chránit obyčejné uživatele

Facebook svůj krok obhajuje tím, že běžní uživatelé chtějí číst spíš příspěvky od svých přátel, než od společností. Názor na to, jestli se síť snaží dobrosrdečně vyhovět svým uživatelům, nebo popíchnout podnikatele, aby zaplatili za propagaci svých příspěvků, si udělejte sami.

Výzkumy mezi uživateli ukázaly, jaké příspěvky uživatelé vidí ve svém seznamu nejméně rádi, a nově si tak budete muset víc připlatit za propagaci příspěvků, které:

a) primárně nutí lidi, aby si koupili nějaké zboží nebo nainstalovali aplikaci

b) lákají uživatele do účasti v soutěžích a losováních, aniž by jim poskytovali dostatečný kontext

c) neustále opakují stejný obsah, který už jednou uživateli předložili v reklamě

Lidé z Facebooku narovinu říkají, že stránky, které se primárně zabývají zveřejňováním silně propagačních příspěvků, nově pocítí ještě nižší dosah. Jedním dechem pak dodávají, že vyhnout se horšímu dosahu lze pomocí placených příspěvků/reklamy.

Na druhou stranu pak Facebook své možnosti propagace pro podnikatele neustále zlepšuje, což je aspoň malým pozitivem na faktu, že od nich chce stále víc peněz. Už od konce roku 2014 si mohou všichni například nastavit přesné dny a čas, kdy se jejich reklamy budou zobrazovat.

Detailnější cílení na konkrétní zájmy

Novinkou, která dorazila na přelomu roku, je nový způsob cílení reklamy podle zájmů uživatelů. Takto můžete například své sportovní produkty cílit pouze na ty, kteří mají sport rádi, nebo se jim třeba líbí konkrétní sportovní disciplína/sportovní tým.

buzzfeed-interest-targeting-orig-sm

Všichni správci stránek určitě Facebooku poděkují za novou možnost nastavit si dopředu nejen datum a čas, kdy bude příspěvek zveřejněn, ale také kdy bude zase odstraněn. Starší posty, které již nejsou aktuální a mohly by potencionálně některé uživatele mást (některé typy zpráv, ukončené soutěže apod.), lze proto dopředu nastavit tak, aby ve vhodnou dobu zase z vaší stránky zmizely.

espn-post-end-date-sm

Objevilo se také několik novinek v oblasti statistiky, které vám pomohou lépe pochopit, proč jsou některé vaše příspěvky úspěšnější než ostatní. K těm Facebook nabízí automatického průvodce, který vám všechny nové grafy a jejich výpovědní hodnotu vysvětlí.