[Téma dne] – Nové trendy na poli eshopů

Online shopping

Svět online nakupování je velmi dynamické a každým rokem se nadále vyvíjí a mění. Česká republika je zdá se zemí eshopům zaslíbeným. V přepočtu na jednoho obyvatele u nás máme asi osmkrát víc eshopů, než třeba ve Velké Británii. Chuť nakupovat online ze strany tuzemských zákazníků však neznamená, že nakoupí kdekoliv. Velký počet internetových obchodů znamená také velkou konkurenci.

Jaké jsou aktuální trendy eshopů?

Zdá se, že alfou omegou zůstává i nadále schopnost vytvářet efektivní reklamu na internetu. Investoři už se v mnoha případech nepříjemnou a ztrátovou cestou poučili o tom, že nestačí zakoupit zaběhnutý obchod a počítat s tím, že pojede dál donekonečna bez důsledného marketingu. Ani velký počet eshopů prozatím stále neznamená, že na českém online trhu už není místo.

Šanci prosadit se však už dnes budete mít především se specializovanými eshopy. Ať už jde o módu, hobby, dům, nebo sport, vždy lze najít širokou škálu produktů. Co už dnes moc nefrčí, jsou eshopy formou blešího trhu, kde koupíte vše od propisovací tužky až po dovolenou.

Z pohledu konkrétních segmentů trhu s velkým potenciálem lze za asi nejobtížnější označit elektroniku. Velké množství zavedených obchodů znamená, že prorazit je zde téměř nemyslitelné. Kde naopak stále existuje velký prostor, jsou potraviny.

Češi si rádi pro zboží dojedou

Způsob platby a dodání zůstává v Česku i nadále poměrně raritou. Nejoblíbenější formou zůstává stále dobírka, i když její fanoušci pomalu a jistě ubývají. Oblíbeným trendem je však možnost osobního odběru, kterou s radostí využije až třetina nakupujících. Mnoho větších eshopů už proto dnes disponuje výdejními místy ve všech velkých městech ČR.

Ať je to jak chce, průzkumy stále ukazují, že poštovné je bez ohledu na jeho výši jakýmsi trnem v oku při internetových nákupech. Logika jde většinou stranou a zákazník je ochoten odmítnout i levnější zboží, neboť si pomyslí, že bude muset stejně zaplatit ještě drahé poštovné. I proto roste obliba osobních odběrů. Češi jsou paradoxně ochotnější dojet si pro zboží osobně klidně i několik kilometrů od svého bydliště, než zaplatit poštovné (byť minimální).

Typický zákazník českého eshopu? Žena ve věku 25 až 34 let

Není tomu tak dlouho, co nákupům v eshopech vévodili muži. V současnosti však došlo ke změně tohoto trendu a štafetu pomalu a jistě přebírají ženy. Nejhojněji nakupují ženy ve věkové skupině 25 až 34 let, které bydlí ve městě s počtem obyvatel přes sto tisíc.

Vánoce se blíží, snad vám pár tipů a trendů ze světa českých eshopů pomůže k velkým ziskům!

Úspěšný den přeje Tomáš Durčák