Jak dělat dobrý marketing? Musíte porušovat pravidla. Pravidelně

Psal se srpen 2013 a světem českého marketingu proletěla informace, že GE Money Bank odstartuje zbrusu novou kampaň, jejíž hlavním tahákem bude kočka. „Další roztomilé zvíře, to už tady bylo,“ zněly první komentáře a názory dokonce i od některých jiných marketérů.

Jenže realita byla úplně jiná. Místo roztomilého koťátka vsadila banka na velkou a naštvanou kočku, tzv. grumpy cat. Fotografie naštvaných koček byly už v té době hitem sociálních sítí a lidé si je hromadně přeposílali. Proč tedy nevyužít trend, který sám o sobě funguje, umí upoutat pozornost a nevyužít jej pro potřeby byznysu?

Díky tomu, že televize a televizní vysílání ztrácí na atraktivitě, mění se i styl reklamy. Typické televizní spoty musí nahrazovat nové koncepty, které mají virální charakter a něčím pokud možno šokují. Prostředí internetu totiž na rozdíl od televize umožňuje volné šíření reklamy zdarma jen tím, že si lidé nasdílejí skrz všemožné kanály dané video či obrázek.

Takže čím virálnější reklama, tím větší dosah a obecné povědomí.

Z reklamní kampaně se stal symbol a maskot značky

Jak dopadla zmiňovaná naštvaná kočka? Za čtvrt roku to budou už dva roky, co je hlavním maskotem GE Money Bank a vypadá to, že se jen tak zmizet nechystá. Pokud jako já nepatříte mezi lidi, kteří sledují TV, nebo se s reklamami běžně setkávají na internetu, protože používáte něco, co vám je buď filtruje, nebo kompletně blokuje, doporučuji zajít do kina.

Před tím, než proběhnou trailery a začne samotný film, budete nakrmeni hutným reklamním blokem, který většinou obsahuje nějaké sladké pití (Cola/Fanta) a neobejde se nikdy bez nabídky finančních služeb. Měl jsem štěstí, že naposledy jsem narazil právě na reklamu od GE a reakce naplněného a spokojeného sálu chroupajícího popcorn jasně ukázala, že tohle už dávno není jen reklama.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ee/Grumpy_Cat_by_Gage_Skidmore.jpg

Grumpy cat, virální hit internetu a jak se ukázalo i geniální marketingový prostředek

Kočka od GE se lidem díky své osobitosti a správné povaze ironického stále nespokojeného bručouna, která je nám Čechům chtě nechtě blízká, doslova vypálila do hlavy. Když se zkusíte na tuhle znuděnou kočku zeptat okolí, drtivá většina bude vědět, o co jde. Osobně mě ale velmi překvapilo, jak málo lidí ví, která konkrétní banka v reklamě tuhle kočku má.

Došlo mi, že někteří lidé se u reklamy bavili tak dobře, že úplně zapomněli, že jde o reklamní sdělení. A to by asi mělo být cílem špičkové reklamy – aby si konzument ani nestihl uvědomit, že je na něco lákán, ale aby si místo toho připadal, jako že se náramně baví, zatímco podvědomí si ukládá důležité slogany a klíčová slova.

Zde opět zmíním svou z marketingového pohledu oblíbenou značku Nike, která místo toho, aby propagovala své výborné oblečení a boty, tak jen točí chvalozpěvy na slavné sportovce. Nikdy nikomu nevysvětlili, v čem jsou jejich boty lepší, drtivá většina stopáže se dokonce samotného výrobku ani netýká a hvězdou reklamy je spíš sportovec.

Přesto umí sportovní oblečení na světě prodávat lépe jen málokdo (možná že vlastně nikdo). Kašlou na přesvědčování, kašlou na akce a netvrdí, že jsou nejlepší. Místo toho jen vyprávějí svůj vlastní příběh a lidem se to líbí.