Téma dne – Facebook šlape propagaci na krk, záleží na každém slově

Všem, kteří používají Facebook především jako prostředek marketingu, začaly těžké časy a je na místě předpokládat, že bude ještě hůř.

Situace je velmi jednoduchá – lidé nemají rádi reklamu. Nechtějí, aby jim někdo něco nabízel, nemají rádi, když na ně nečekaně vyskakuje a už vůbec nevítají, když jí mají plný news feed na svém FB účtu. Co s tím? Facebook, který sám tak vehementně propagaci příspěvků propaguje, proti jejímu přílišnému používání začne bojovat.

Propagace snižuje dosah, ale „kvalitní“ propagace jej získá i zdarma

O snižování dosahu příspěvků, který už nějaký ten pátek konstantně probíhá, již byla řeč v minulém článku. Nyní už v praxi funguje další kladivo na reklamu. Pokud vaše příspěvky v drtivé většině tvoří pouze nabídky koupě produktů, nabídky nějakých slevových akci/soutěží nebo jiné prodejní reklamní texty, můžete se pro své fanoušky stát doslova neviditelnými.

Celé je to ale ještě trošku složitější. Zatímco přehnaná reklama v příspěvcích (neplacených) může dosah rapidně zvýšit, aktivita u příspěvků (lajky, komentáře, sdílení) ji zase naopak mohou zvýšit. To znamená, že pokud se vám nějak podaří dokopat zákazníky k tomu, aby začali být u příspěvků aktivní, bude je Facebook brát jako „kvalitní“ a zobrazí je většímu procentu uživatelů, kteří mají vaši stránku v oblíbených.

Někteří jdou přes mrtvoly

Co z toho plyne? Pokud nechcete za každý propagační příspěvek na FB platit, musíte začít vytvářet takový obsah, který nenechá nikoho klidným. První inovátoři už přišli třeba s tím, že nechávají v příspěvcích naschvál gramatické chyby, které (stejně jako na zpravodajských webech) pár emotivnějších čtenářů pobouří a oni pocítí nepotlačitelnou touhu napsat komentář, jak někdo neumí česky.

Snaha pobouřit, zneklidnit a vyvolat emoce je teď asi tou nejlepší zbraní, pokud chcete solidní dosah bez placení a máte na to dostatek fanoušků stránky. Čím víc (jakékoliv) aktivity se okolo příspěvku strhne, tím dál se dokáže šířit. Proto už dnes v této branži „neplatičů“ hraje roli každé slovo, jeho barva, velikost i význam. Jen je dobré mít vždy na paměti, že obsah na FB by měl mít svoje meze. Extrémně aktivní příspěvek, který ale zároveň porušuje pravidla a bude nahlášen, to daleko nedotáhne.

Vyšší aktivita u příspěvků zajistí lepší dosah zdarma

                                                                             Vyšší aktivita u příspěvků zajistí lepší dosah zdarma

Většina uživatelů už je navíc navyklá, že jim příspěvky na FB velmi rychle a úderně sdělí vše podstatné. Obsah, který se snaží hrát se čtenářem nějaké hry, nebo ho vede klikatou pavučinou myšlenek, než mu řekne to důležité, nemá bez peněz šanci získat dostatečný dosah.

Pozitivem zůstává, že zde stále existuje způsob, jak dostat příspěvek mezi masy i bez peněz. Nicméně manévrovací prostor se pořád zužuje a všichni, kdo už jsou dnes zvyklí na FB za propagaci utrácet, budou mít v budoucnu asi výhodu.

Úspěšnou propagaci a rostoucí prodeje přeje Tomáš Durčák