[Téma dne] Dobré vánoční prodeje jste si zajistili už před rokem

Money Market Chart

Jak se pomalu blíží vánoční atmosféra (a nutno dodat, že některé řetězce už v ní dávno jedou), stávají se nákupní cykly zákazníků stále méně důležité. Lidé začínají myslet na dárky, takže i zboží, které se nakupuje pouze sezónně, nebo v určitých intervalech začíná jít na dračku každý den.

Jde ještě teď dostat do obchodu nové zákazníky? Samozřejmě, nyní je ta chvíle otevřít kohouty svých investic do reklamy naplno, ale pokud hledáte efektivně získané zákazníky, je už pozdě. Všeobecné nepsané pravidlo říká, že získat nového zákazníka je přibližně 5x dražší, než si udržet toho stávajícího. V ČR bych se nebál toto číslo možná ještě trochu zvýšit z důvodů velké konkurence.

Vrátí se loňští zákazníci pro dárek i letos?

Jedním ze základních kritérií, která rozhodují o tom, kde bude letos zákazník nakupovat, je předchozí zkušenost. Nakoupil u vás dobře už loni? Vše proběhlo v pořádku a zboží si pochvaloval jak on, tak obdarovaný? Pak není důvod, proč by k vám nevyrazil i letos.

Takoví zákazníci by se dali označit jako dlouhodobí partneři vašeho byznysu – pravidelně se vracejí a místo cíleného bombardování reklamou se jim stačí sem tam jen ve správnou chvíli připomenout, což leckdy zvládne i obyčejný newsletter.

Teoreticky tak lze říci, že dobře odvedená práce loni vám může zajistit solidní náskok letos v podobě těch, kdo se opět vrátí, protože raději vsadí na ověřenou jistotu, než aby riskovali jiného prodejce. Zároveň však nastává doba na mnohem důležitější činnost – získávání nových dlouhodobých partnerů, kteří se vrátí zase napřesrok.

Špatnou součástí přípravy na poslední chvíli tak vůbec nemusí být projít si data z loňského roku. Co bylo nejprodávanější? Koupí si to ti stejní lidé i letos? Dá se jim k tomu nabídnout nové zboží formou doplňkového sortimentu? Tímto způsobem analýzy můžete i u stálých zákazníků, od kterých už více méně víte, co čekat, neustále zvyšovat průměrnou hodnotu objednávky.

Dojem je všechno (mnohdy víc, než cena)

Poslední důležitou ingrediencí, na kterou je dobré myslet už rok dopředu, je důvěryhodnost. Tu si vybudujete nejen na Heruece, ale na vašem mailu a sociálních sítích, kde musí být v odpovědích zákazníkům aktivita a zájem o zákazníky vidět.

Dokážete zákazníkům projekt vyřešit rychle, k jeho spokojenosti a ještě přidat něco málo na víc? Bude si to pamatovat a vždycky raději zamíří k prodejci, o kterém ví, že je schopný. Součástí ukázky těchto schopností je i případné sdílení pozitivních názorů zákazníků.

Úspěšné vánoční prodeje přeje Tomáš Durčák