Proč potřebujeme soukromé školy nové generace

Při neděli je načase opustit branži internetového podnikání a rozšířit si obzory i v jiné oblasti, co myslíte?

Už to dávno nejsou jenom studenti, kterým připadá současný vzdělávací systém špatný. Pomalu a jistě začíná úplně všem docházet, že tady máme co dočinění s principy starými několik století. Pak není divu, že z pohledu systému jsou žáci stále hloupější, když v reálu jsou možná díky informačním technologiím chytřejší než kdy dříve, jen ten systém nemá prostředky, aby to odhalil.

Protože systém postavený na zvonění, opisování tabule a odříkání naučených frází vám jen těžko dá možnost ukázat, že jste člověk podnikavý, umělecky nadaný, nebo mající zajímavé nápady pro zlepšení společnosti.

Měl jsem nedávno možnost vyslechnout si zajímavou myšlenku od jednoho vzdělaného vysokoškolského učitele, který je celý život vědcem a zároveň učitelem. Tvrdil, že už se kvůli stále se snižující úrovni vědomostí u studentů začíná ptát i sám sebe, jaký smysl má vlastně jeho povolání, když současné požadavky zvládne zpravidla jediný student ze třídy a zbytek potřebuje nižší metr, nebo nemá šanci.

Koho tedy učit? A jak? Kde je problém? Jen v dětech? Otázky, které si začíná pokládat stále více kantorů, protože ten trend je stále výrazněji viditelný.

Škola, základ reálného (ne jen teoretického) života

Mým skromným názorem je, že by škola kromě vědomostní a gramotní stránky věci měla být schopna i zastoupit rodiče, pokud zrovna nemají své ratolesti chuť učit, jak funguje svět.

Vzpomínám si třeba, jak se spolužáci konstantně od nějaké 4. – 5. třídy ZŠ až po konec SŠ v matematice během nových vzorečků a nové látky ptali, k čemu se to vlastně používá. Ani výborní učitelé kolikrát nebyli schopni uspokojivě odpovědět. Je to zkrátka v osnovách, takže se to učit musí, byť to v praxi doopravdy použijí jen ti, kteří se budou věnovat aplikované matematice.

Dneska všichni burcují na poplach, ať se lidé neustále nezadlužují. Proč od mala takhle děti neburcují učitelé právě v matematice? Už dítě ve 3. třídě bez problémů na jednoduchém příkladu pochopí, proč půjčka není věc, kterou by si člověk měl brát jako samozřejmost (půjčím ti korunu, ty mi musíš vrátit dvě – odkud tu korunu navíc ale vezmeš? Nešlo tu korunu získat ještě před půjčkou jiným způsobem?). Asi proto, že když tento systém vznikal, svět nebyl zdaleka tak moc o penězích.

Základní pilíře moderní školy

Takže dnes, kdy by měla být finanční gramotnost a informační technologie alfou omegou školy, tahle instituce absolutně nestíhá. Prvňáčci umí bez problémů s tabletem lépe, než jejich učitelka. A ta místo toho, aby s ním uměla a vysvětlila jim pozitiva i negativa takové technologie (třeba že není úplně fajn pořád na tom jenom sedět a nedělat nic jiného), jim ho prostě jen zakáže/zabaví, čímž akorát zvýší jejich chuť používat ho a na školu kašlat.

Další věc je podnikavost – proč nikdo od malička děti neučí, aby se nebály stát se soukromníky, riskovat, prosazovat své nápady? My Češi jsme neuvěřitelně důmyslný národ, jen kolikrát zkrátka nemáme dost velké koule na to, abychom do něčeho šli. Vím, že snad jen na (dobrých) soukromých středních ekonomických školách si studenti naoko budují vlastní podniky od nuly a učí se pracovat i myslet jako podnikatelé.

Soukromé vzdělání

A propos, když už jsme u těch soukromých škol – ne všechny mají dobrou pověst, ale pokud se vám podaří na dobrou kápnout, rozhodně to za ty peníze stojí. Sám jsem chodil na střední soukromou školu a dodnes si ji nemohu vynachválit.

Menší třídy, individuálnější přístup, učitelé se k nám nechovali jako k podřízeným hlupákům, ale férově jako k rovnocenným lidem, byli ochotni diskutovat, bavit se o čemkoliv a téměř kdykoliv. Zkrátka přístup rovný vyšším ročníkům na dobré VŠ.

Navíc už v té době (2007) každodenní práce na PC, během prvního půl roku ve škole jsme se naučili perfektně psát všemi deseti (něco, co překvapivě dodnes mnoho lidí, kteří pracují na PC denně, stále neumí), perfektně ovládat MS Office, základy programování, základy ekonomie, byznysu, bankovnictví, důraz na výuku dvou cizích jazyků atd. Dneska mají takové školy navíc ve výuce skrz informační technologie (e-learning) velký náskok nad státní konkurencí, která je v tomhle teprve v začátcích.

Své dítě bych dnes na takovou školu dal bez mrknutí oka. Snad počet takových škol jen poroste a nebudou jen střední, ale i vysoké.