Obchodní modely pro eshopy

Není eshop jako eshop. Přestože někdy webové stránky působí jako eshop, nemusí se jednat o eshop, který skutečně prodává zboží. Obchoduje se totiž i s návštěvníky, zákazníky a konkrétními zakázkami. Jaké jsou nejčastější obchodní modely pro eshopy?

V základě lze rozlišit 4 základní obchodní modely eshopů

  • Tradiční eshop
  • Dropshipping
  • Prodej leadů
  • Affilate

Tradiční eshop

Pod označením tradiční eshop zde uvádím  provozovatele webových stránek, který zákazníkům prodává zboží, které si objednali přes webové stránky eshopu. Provozovatel je zapsán na faktuře prodaného zboží, je odesílatelem i subjektem zodpovědným za případné reklamace.

Dropshipping

Eshop fungující na principu dropshippingu vypadá jako tradiční eshop. Balíček příjde pod hlavičkou eshopu, na fakturách jsou fakturační údaje eshopu, jen to zboží odesílá jiný podnikatelský subjekt. Eshop fungující na pricnipu dropshippingu nese všechna práva a povinnosti vyplývající z uskutečnění zakázky. Jediný rozdíl oproti tradičnímu eshopu je absence zboží a práce na expedici zakázek.

Dropshipping je tedy ideální pro start eshopu. Zákazníci se do eshopu vrací a v podstatě ani nepoznají, že odesílatel zboží není provozovatel eshopu. Dropshipping má ovšem omezení v rozsahu prodávaného zboží. Provozovatel dropshoppingového eshopu je zcela odkázán na zboží, které vede jeho smluvní partner. Nemůže si tedy zboží vybírat dle své představy. Ideálním partnerem pro dropshopping jsou velkoobchody, které mají dostatečný sortiment zboží a jsou schopny zasílat i menší balíčky.

Prodej leadů

Lead je označení pro informace vedoucí k zakázce.  V tomto případě “eshop” prodává objednávku jinéhu eshopu.  Pokud si zákazník A koupí zboží X, Y a Z, tak provozovatel “eshopu” prodá kompletní zakázku svému partnerovi, který zákazníkovi A doručí objednané zboží (X, Y, Z). Prodejce leadů nemá žádné zboží, nevystavuje zákazníkům faktury a ani neručí za reklamace. Všechna práva a povinnosti související s vyhotovením zakázky jdou na hlavu eshopu, který lead koupí.
Pro prodejce leadů to ovšem znamená, že nemůže očekávat opětovný nákup stejného zákazníka. Zákazník si totiž bude pravděpodobně pamatovat, že zboží dodal jiný eshop.

Affilate marketing

Další formou webových stránek, které mohou působit jako eshopy, jsou affilate weby. V tomto případě provozovatel affilate webu prodává návštěvnost tradičnímu eshopu. V případě kliknutí na detail produktu je uživatel přesměrován na tradiční eshop, kde uskutečné objednávku. Návštěvník je identifikován pomocí parametrů v URL a cookies. Provozovatel affilate nemá žádná práva a povinnosti vůči nakupujícímu zákazníkovi.  Získává jen provizi z uskutečněné objednávky v tradičním eshopu.   Pro poskytovatele tradičního eshopu vznikají náklady na nákup systému pro affilate marketing, který umožnuje správu affilate partnerů, včetně přehledu návštěv a správu provizí.

Autor: Luděk Kvapil, SEOwebmaster.cz

1 komentář u „Obchodní modely pro eshopy

Napsat komentář