„Podnikání rovná se konstantní a nikdy nekončící řešení nových problémů.“

Před tím, než se někdo nadšeně pustí do podnikání, měl by si plně tento fakt uvědomit. Protože to není ani citát, ale opravdu fakt. Pokud nemáte rádi nečekané problémy, změny a nutnost provádět rychle správná rozhodnutí, dříve či později začnete svůj byznys nenávidět, byť vás bude zpočátku sebevíc bavit.

Daně, finanční úřad, spolupracovníci, problémy s klienty, problémy s lidmi, od kterých odebíráte zboží, problémy se zásilkovou službou, počasí, stávky důležitých státních podniků (České dráhy, Česká pošta), cokoliv. Ta škála doopravdy nemá a nikdy nebude mít konce. Nejlepším byznysmenem kolikrát není ten, kdo má nutně nejlepší produkt, talent, nebo prodeje, ale ten, kdo umí nejlépe reagovat na problémy a přizpůsobovat se.

Jestli vám svět dnešního online podnikání přijde rychlý, tak si držte klobouky, protože bude jednoznačně dále zrychlovat. Spolu s tím se zmenšuje i časová proluka, kterou máte na svou reakci. Když loni na MS ve fotbale kousl během zápasu Luis Suaréz svého protihráče, tyčinka Snickers do půl hodiny na sociálních sítích vydala status, ať si příště, až bude mít hlad, dá raději jejich produkt. Že mělo něco takového obrovský úspěch, si už určitě domyslíte.

Stoprocentně bychom našli společnosti, které by této události dokázaly marketingově využít ještě lépe (například Apple, k jehož logu se tohle přímo nabízí). Jenže čím větší firma a čím víc byrokracie, tím pomalejší reakce na podobné události a flexibilita.

Čili dneska už nemáte týdny a často ani dny na to, abyste nečekanou změnu strávili a vymysleli, jak se s ní vypořádat. Rozhodnutí musí v drtivé většině případů padnout do 24 hodin a někdy i mnohem dříve, protože konkurence nespí.

Na závěr jeden osobní poznatek: Je dobré smířit se co nejdříve s tím, že bez ohledu na to, jak úspěšní v podnikání budete, problémy budou neustále přicházet. Začínající podnikatelé mohou žít v iluzi, že si jednoho dne konečně dají nohy na stůl a budou už jen sledovat, jak se jim pěkně daří. Tohle je však v podnikání (zvlášť na internetu) doopravdy utopie. Takže emoce ráno raději nechejte v posteli a do práce si oblečte hroší kůži. Jinak to asi nepůjde :).

Úspěšný den přeje Tomáš Durčák