[Motto pro dnešní den] „Neznám klíč k úspěchu. Klíčem k neúspěchu je ale zaručeně snaha zavděčit se úplně každému.“

Když začnete pracovat v branži, kde musíte jít aspoň trochu s kůží na trh a vystavit se ve veřejném prostoru pochvale i kritice kohokoliv, velmi rychle si uvědomíte, že nemáte šanci uspokojit všechny. Ať uděláte COKOLIV, vždycky se najde člověk, který přijde, vaši práci shodí, odsoudí a dá vám patřičně najevo, že s ním jako zákazníkem už počítat rozhodně nemusíte.

Můžete jim samozřejmě za kritiku poděkovat a slušně mu odpovědět. Připravte se ale na to, že se čas od času vrátí, aby opět něco zkritizoval. Tito „negativní fanoušci“ jsou mnohdy ještě věrnější, než vaši spokojení zákazníci. Často jim to nedá a vrátí se zpět, aby vám připomněli, že na jejich uspokojení zkrátka nemáte.

Věnujte věčným kritikům jen minimum nutné pozornosti

To nejhorší, co můžete udělat, je nechat se tímto jedním člověkem (nebo klidně i menší skupinkou kritiků) rozhodit, začít přemýšlet nad změnami a překopávat cokoliv jen proto, abyste našli recept na jejich spokojenost. Jednak vám garantuji, že neuspějete, a pak taky můžete změnami velmi jednoduše rozhořčit ty, kteří jsou s vámi spokojeni nyní. Ještě jeden tip – nikdy se s nimi nepouštějte do argumentace. Chtějí se hádat, chtějí vás vyprovokovat. Vás ale zajímá 1000, 10 000, nebo 100 000 zákazníků, nikoliv jeden negativní člověk, který o vaše produkty stejně vůbec nemá zájem.

Pokud vaši práci zhlédne 100 lidí a 1-10 z nich ji mají potřebu zkritizovat, je vše v pořádku. Jsou to většinou lidé, na které se svým byznysem vlastně vůbec necílíte, nejsou vašimi zákazníky a možná ani nikdy nebudou. Nemusíte jejich kritiku například a sociálních sítích mazat, nebo je různě blokovat (pokud neporušují zásady slušného chování). Když se vám navíc podaří korektně jim odpovědět a vybruslit z jejich rozhořčených narážek, určitě si zlepšíte PR. Nechejte je vyčíst vám všechny vaše nedostatky a mezitím se raději věnujte něčemu hodnotnějšímu.

Úspěšný a pozitivní den přeje všem Tomáš Durčák