[Motto pro dnešní den] „Když si stěžujete na své zákazníky, tak tím v podstatě říkáte, že neumíte vést firmu.“

Klient je tím posledním, na koho byste jako podnikatelé měli svádět vinu. I někteří rození alibisté dokáží najít chybu dříve ve svých spolupracovnících, špatné karmě, nebo v nevhodném postavení Měsíce, než svým prstem ukáží na zákazníka.

Pokud vám vadí, že kupující neustále něco potřebují, neumí ani elementárně zacházet s registrací, objednávkou nebo čímkoliv jiným, takže „otravují,“ zřejmě je někde problém. Pro podnikatele je totiž zákazník vždy na prvním místě, a to bez diskuzí nebo nějakých myšlenek ohledně špatné nálady.

Zákazník = šance udělat dojen, budovat si pověst, renomé, potenciálně skrz něj získat další zákazníky a především utržit nějakou tu korunu. Když jej ale odradíte svou neprofesionalitou, amatérskými chybami nebo neslušným/neférovým jednáním, nelze říct, že za vaši prázdnou kapsu může on.

Dobře, můžete si o něm myslet cokoliv a možná nakonec i máte pravdu, ale realita je taková, že peníze stále zůstávají u něj v kapse, zatímco vy dřete bídu. Všechny ty ostatní emoce a intriky okolo jsou jen takovou omáčkou.

Opravdový vítěz si totiž NIKDY na NIC nestěžuje a NIKAM se nesnaží zamést část viny. Přijímá stoprocentní zodpovědnost za vítězství i selhání, protože ví, že ať už je výsledek jakýkoliv, má na něm on sám lví podíl.

Když to přeženeme do extrému, tak i za chybu vašeho zaměstnance můžete vy sami. Kdo jej najal? Kdo mu vysvětlit, co má dělat, proč to má dělat a jaká jej za to čeká odměna? Zodpovědnost podnikatele je opravdu teoreticky bez hranic a s tímto přesvědčením by měl každý ke svému byznysu přistupovat.

Úspěšný den přeje Tomáš Durčák