[Motto pro dnešní den] „Ať je strategie jakkoli krásná, občas je dobré se podívat na výsledky.“

Představme si jednoduchou situaci. Máte kapitál, plán a začínáte podnikat. Kromě rozjezdu jste si samozřejmě dopředu naplánovali, co uděláte s prvními zisky a jak budete reinvestovat, abyste dokázali růst. Pro začátek budete v otázce marketingu štědří a rozhodnete se pro online kampaň solidních rozměrů třeba na Facebooku.

Jelikož ji naplánujete a nastavíte dobře, zafunguje a začnou se hrnout první zákazníci, s nimiž přijdou i první zisky. Gratuluji, dokázali jste vydělat první peníze. Zde ale přichází kámen úrazu v podobě euforie a chuti expandovat.

Když začnete obratem reinvestovat veškeré zisky do zcela nových aktivit, aniž byste si ověřili, že tyto první zisky nejsou způsobeny jenom úvodní vlnou zájmu, kdy zákazníci díky reklamě „testují vody,“ může se vám snadno stát, že příjmy náhle začnou pomalu ale jistě vysychat.

Jinými slovy, ve chvíli, kdy vám aktivita A začne hned od startu vydělávat, okamžitě veškeré zisky vrhnete na aktivitu B. V tu chvíli ale nemáte jistotu, že jste Ačko udělali opravdu dobře, máte za sebou prvotní investici do marketingu, takže zvýšený zájem šlo očekávat už dopředu. Neexistuje ale žádné vodítko, že vyděláváte na věrných zákaznících a ne jen na několika úlovcích vaší reklamy, kteří už se možná nikdy nevrátí.

Soukromá firma, kterou budujete od nuly, není start-up

Pokud další expanzi příliš uspěcháte, může se stát, že zbytečně rozdělíte svou pozornost, úsilí i kapitál, aniž byste měli stoprocentní jistotu, že základna byznys plánu skutečně funguje bez problémů. Náhlé vysychání původních zdrojů příjmů pak může být nepříjemnou kudlou do zad a probuzením pro každého, kdo svůj byznys vidí příliš optimisticky a expanduje jako nějaký start-up, byť za ním žádný bohatý investor nestojí.

Ano, dnes je takový přístup populární. Na každém kroku totiž čteme o firmách, které rostou o stovky procent ročně a mají globální ambice. Tito lidé ale nemají příliš dobré spaní. Jejich plány jsou totiž kompletně závislé na penězích někoho jiného, protože sami udržitelný obchodní model nemají.

Podnikatel je v přesně opačné situaci. Nemůže si dovolit budování prvotních příjmů uspěchat, protože bez nich každému pokusu o expanzi rychle dojde dech. Přitom si stačí uvědomit, že byť musíte mít trochu tah na bránu, nikdo po vás přece nechce, abyste zítra dobyli svět.

Jste svými pány a můžete si dovolit vyčkat třeba měsíc, nebo dva, anebo tři, jak se bude základní části vašeho byznys plánu dařit. Pokud po prvním čtvrtroce uvidíte, že jste schopni každý měsíc generovat zisky, pak pro ně samozřejmě můžete začít hledat uplatnění. Vzít ale první vydělané koruny a obratem je hned všechny poslat do nového rizika, to může zavánět velkými problémy. Zvlášť pokud víte, že bez ohledu na obchodní výsledky musíte každý měsíc platit spolupracovníky a že ti slyší pouze na peníze, nikoliv na planá slova nebo pochvaly.

Jak říká citát, je dobré zajímat se o výsledky svého byznysu. V tom případě ale musíte tomuto byznysu dát nějaký čas, aby mohl relevantní výsledky vyprodukovat. Za týden se o své reálné situaci nedozvíte tolik, jako za dva měsíce.

Klidný víkend přeje všem Tomáš Durčák