[Motto pro dnešní den] „Marketing je umění dělat věci lepšími, než ve skutečnosti jsou.“

I dnes zůstaneme v oblasti marketingu a reklamy prostřednictvím tohoto citátu poukazujícího na důležitou charakteristiku dobré reklamy. Jsem si jistý, že v dnešní době, kdy reklama na člověka pálí jednu nábojnici za druhou ze všech stran vždy a všude, mnoho lidí reklamy doslova nesnáší a považuje nerealistické přikrášlování produktů za neetické a nemorální. Osobně této reklamní inkvizici nepodléhám z prostého důvodu – lež v reklamě za účelem prodeje má historii stejně dlouhou, jako samotná lidská společnost a je s ní tedy neoddělitelně spjata.

Představme si pravěkého člověka, který se snaží svého kumpána přesvědčit, že menší ze dvou nalezených pazourků je přece hezčí a bude určitě mnohem lepší, než ten větší. Představme si obchodníka v renesančních Benátkách, který se snaží prodávat své den staré ryby mezi těmi čerstvě ulovenými, aby je nemusel vyhodit. A takto by se dalo pokračovat.

Opět z tohoto všeho vyplývá jedno jednoduché poučení. Před tím, než začneme kritizovat všechny okolo z obelhávání zákazníků a snahy prodávat nekvalitní zboží jakožto zboží nejvyšší jakosti, měl by se každý zamyslet nad tím, zda opravdu nakupuje na základě nezávislého a racionálního rozhodnutí, nebo na základě reklamy. I pravěký člověk si může bez ohledu na naléhání kolegy říct, že ať už menší pazourek vypadá jakkoliv lépe, proti mamutovi bude zřejmě efektivnější ten větší. Nakupující lidé u zmíněného benátského obchodníka mohou místo jeho líbivých slov jednoduše přivonět k rybám a zkontrolovat jejich oči a žábry, čímž se neoblomně přesvědčí o čerstvosti zboží.

Napsat komentář