Marketing děláte pokaždé, když otevřete ústa

Zvoní vám telefon. Neznámé číslo. Zvednete ho a na druhém konci se ozve člověk, který má pro vás nějaký návrh/nápad/nabídku. Ve chvíli, kdy otevřete ústa, děláte sobě i své firmě jak PR, tak marketing. Že na to máte lidi, v tu chvíli nehraje žádnou roli. Vy i každý, kdo s vámi spolupracuje, podnik reprezentuje pokaždé, když o něm začne mluvit.

Znáte ty majitele, kteří kudy chodí, tudy si stěžují na svůj tým, co všechno nezvládá, že nedokáže přinášet uspokojující výsledky atp. Co si o takovém člověku pomyslíte? Má vůbec na to vést firmu a někam to s ní dotáhnout?

Lidé, kteří si v byznysu stěžují na jiné, jsou nejhorší, protože viditelně už dávno zapomněli, že jsou svými vlastními pány a to, na co nyní nadávají, je jen výsledkem jejich rozhodnutí a konání. Navíc si dělají příšernou reklamu. Měli byste pak chuť s firmou, kterou pomlouvá sám její majitel, spolupracovat? Nebo s firmou, o které víte, že lže a klame své zákazníky, protože se vám tím majitel pochlubil?

Je úplně jedno, jak schopné máte marketéry, stylisty, nebo PR manažery. Pokud jim zbytek firmy nebude ochoten v reprezentaci a prodávání firemní značky pomoci, čeká vás vyhazování peněz oknem. Proč by měl váš podnik růst, když všichni netáhnou za jeden provaz?

Dneska takový problém najdete v každém druhém internetovém projektu, který stojí na online spolupráci. Stačí, když jste arogantní, nebo nejednáte fér a velmi rychle se tato atmosféra projeví na práci. Protože proč by měl někdo, kdo bydlí 500 kilometrů od vás na druhém konci ČR mít obavu o váš byznys, který vy platíte?

Proto když se vám poštěstí najít loajální lidi schopné makat, je přístup naprosto klíčový. Oni nejsou plnohodnotnou součástí vaší firmy (třeba jen dočasně, ale minimálně v začátku takové spolupráce na dálku nejsou), takže to, jak se k nim chováte, dělá obrázek vaší firmy, který pak oni přenesou zase dále.

Dobrou pověst můžete budovat celý život, a pak o ni jedním špatným slovem přijít. Proto važte svá slova pokaždé, když se s někým bavíte o byznysu … reprezentujete sebe, svou odvedenou práci i své spolupracovníky, jako oni reprezentují vás. Vždy a všude.