Kdo je náš zákazník?

Každý produkt má určitý positioning.  Produkt není reprezentovaný jen svými užitnými vlastnostmi, ale také svým image a doprovodnými službami. To stejné platí i o značce produktu a značce firmy.  Fanoušci Apple si nekupují jen “mobilní telefon”, nebo jen  “MP3 přehrávač”. Kupují si také image, které je s tímto produktem spojené. Kupují si image, které bude reprezentovat i jejich osobnost.  Je proto nezbytně nutné vědět, kdo jsou naší zákazníci a co jim nabízíme. Spolu s produktem si zákazník kupuje i služby, které se na něj vážou.

Vytáříme personu

Persona je analytická pomůcka, která nám vypomůže s definicí ideálního klienta a jeho požadavků. Praktická ukázka napoví více, než vyčet teoretických pouček. Pro účely tohoto článku se pokusím definovat personu zákazníka eshopu s potřeby pro psy.

Jméno & Foto Popis persony Co můžeme nabídnout
Luděk Psovov

Fotka persony

  • nakupuje každý týden v ZOO shopu /eshopu;
  • průměrně utratí za objednávku 500 Kč;
  • za dopravu je ochoten utratit maximálně 80 Kč;
  • svého psa krmí lépe, než sám sebe;
  • nejčastěji kupuje maso, konzervy;
  • jednou za  3 týdny koupí pamlsky;
  • když si něco koupí, chce to hned;
  • nepotrpí si na formální jednání, ale požaduje slušnost;
  • při nákupu online platí převodem;
  • používá srovnávače zboží, ale když si oblíbí eshop, tak už ceny nesrovnává.
  • věrnostní slevy, bonusový program;
  • kvalitní značky krmiv;
  • maso a konzervy skladem;
  • objednávka dorazí druhý den po objednání;
  • k objednávce nad 500 Kč dostane kostičku, nebo jiný pamlsek;
  • cena balného a dopravného při platbě převodem 80 Kč;
  • při objednávce nad  1500 Kč dopravné zdarma;
  • při psaní textů a call to action prvků lze tykat;
  • platba na dobírku i převodem;
  • zařazení zboží ve srovnávačích zbož;
  • zboží odpovídá průměrné ceně na trhu.

Autor: Luděk Kvapil, SEOwebmaster.cz

5 komentářů u „Kdo je náš zákazník?

    1. Luděk Kvapil

      Je to hlavně pomůcka při psaní textů a vytváření webu. Také mi to lépe pomůže odhalit, co ten eshop má splňovat. Třeba víme, že Luděk Psovov je tak trochu netrpělivý. Pokud mu zboží příjde za týden, tak ho jako zákazníka neudržím. Je proto nutné, aby krmiva byla skladem, protože to je nejčastější položka jeho nákupu.

      Také vím, že se kouká na cenu přepravného, takže musím dát tu platbu převodem, aby nešel jinam. Nakonec víme, že ty eshopy srovnává přes srovnávače zboží.

      Je to tedy i pomůcka pro nastavování pravidel fungování eshopu. Aby bylo jasné, které zboží musí být skladem, jaké jsou formy platby a jak si “uvázat” takového zákazníka.

Napsat komentář