Buďte posedlí svými zákazníky, ne svou konkurencí

Pár dní zpátky jsem zkoušel brainstorming s jednou osobou, která tak trochu neví, co se sebou dál dělat. Vymyslel jsem asi dvacet různých návrhů činností, kterými se dneska podle mě člověk může uživit i z pohodlí domova a zároveň má potenciál prorazit (hlavně díky internetu). Minimálně na 15 návrhů jsem uslyšel pro mě ne moc oblíbenou odpověď: „To dělá každý.“

Při představě, kolik lidí dneska píše, nebo se pokouší psát a chce za to dostávat peníze, bych tuhle činnost musel pověsit na hřebík okamžitě. Jenže já to mám jinak – konkurenci nevnímám a nezajímá mě. Řídím se v tomhle Baťou – je mi jedno, jak to dělá „soused“. Hledím si toho, abych to sám dělal co nejlépe.

Jakmile začnete příliš přemýšlet nad konkurencí, můžete jednak sami sebe zcela zbytečně vystrašit (už to dělají tak dlouho, jsou zavedení, mají náskok atd.) a za druhé ji můžete nevědomky (rovněž tak trochu ze strachu) začít kopírovat, díky čemuž budete mít jistotu, že se před ni nikdy nedostanete. Chcete pravý opak – mít nějaké povědomí o tom, kdo je vaše konkurence, ale dávat tomu maximálně 1% energie a zbylých 99% investovat do práce.

A takhle to až na výjimky, řekl bych, může být úplně se vším. Kolik že je v České republice e-shopů? Několik desítek tisíc že? Přesto mají šikovní lidé stále otevřené dveře. Mohou přijít, založit si internetový obchod a začít reálně vydělávat. Jak je to možné? Řídí se citátem, který najdete v nadpisu tohoto příspěvku.

Úspěšný den přeje Tomáš Durčák